שוק ביטוח רכב הוא אחד השווקים התחרותיים ביותר בענף הביטוח. חברות ביטוח רבות מציעות פוליסות שונות למבוטחים ורבות מן הפוליסות מוצעות בשיטת הביטוח הישיר בה סוכן ביטוח אינו מעורב וניתן לרכוש פוליסת ביטוח ישירות אפילו באמצעות האינטרנט. מצב זה מחייב הערכות מחדש של שוק רוכשי ביטוח הרכב הפוטנציאלים כך שיתמצאו במושגי הביטוח ועולם הביטוח ככלל, ואותם המושגים המצויים בשימוש בפוליסות ביטוח רכב השונות. התמצאות כזו עשויה לחסוך כספים למבוטח ומבטיחה כי הפוליסה אותה הוא רוכש מתאימה לצרכיו ורצונותיו.
סוגי פוליסות ביטוח רכבקיימות חלוקות שונות לפוליסות ביטוח רכב. חלוקה אחת היא על פי מקרי הביטוח והיא כוללת שלושה סוגי ביטוחים:
• ביטוח חובה הבא להגן על המבוטח מפני סיכונים כספיים שמקורם בפגיעות גופניות לעצמו, לנוסעיו ולהולכי הרגל אשר עלולים להפגע בעת תאונה
• ביטוב מקיף הבא להגן על הרכב עצמו מפני סיכונים כספיים אשר מקרום בפגיעה ברכב בעת תאונה או גניבה
• ביטוח צד שלישי (או ביטוח צד ג') הבא להגן על המבוטח מפני תביעות של אחרים אשר היו מעורבים בתאונה עימו
נוסף על חלוקה זו של פוליסות ביטוח רכב, קיימת חלוקה נוספת, פנימית, הנוגעת לפוליסות ביטוח מקיף על פי סוג הרכב המבוטח:
• רכב פרטי ומסחרי עד ארבעה טון - הוא ביטוח המוגן על ידי חוק בתנאי מינימים החייבים להיות כלולים בפוליסת ביטוח רכב המוצעת
• רכב שאינו פרטי ואינו מסחרי עד ארבעה טון - הוא ביטוח שאינו מוגן על ידי חוק וחייב בבדיקה קפדנית של פוליסת הביטוח על מנת לודא כי הוא כולל את כל הכיסויים הנדרשים על ידי המבוטח וכי הכיסויים הינם בגובה המתאים. פוליסה זו מתאימה למגוון גדול של רכבים: משאיות, אוטובוסים, מכוניות מסחריות המשמשות למסחר (שק"מיות, אוטו גלידה וכו'), רכב חקלאי, רכב המשמש להסעת נוסעים או ללימוד נהיגה, אופנועים
• צמ"ה - ציוד מכני הנדסי - פוליסת ביטוח לרכבי צמ"ה כדוגמת דחפורים, מנופים, מיישרי כבישים וכו' היא פוליסת רכב יקרה יחסית המנוסחת בניסוח "כל הסיכונים".
קיימת עגה שלמה לעולם הביטוח, ועולם ביטוח רכב בפרט. קצה המזלג אשר יאפשר קריאה טובה יותר של פוליסות ביטוח רכב המוצעות מוצעת כאן:
• גבול אחריות - גבול אחריות הוא סכום הנקוב עבור מקרה מסוים בפוליסת ביטוח רכב. חברת הביטוח תשלם למבוטח עבור מקרה הביטוח סכום קטן או שווה (או לא למעלה) מהסכום הנקוב בפוליסה.
• כינון - כינון הוא החזרת המצב למצב אשר היה קיים לפני מקרה אשר בגללו הוגשה תביעה לביטוח. החזרת המצב לקדמותו כוללת מצד אחד תיקון הרכב עצמו או החזרת שווי הרכב במקרה של טוטאל לוס, ומצד שני היא כוללת תוספת לפרמיית הביטוח על מנת להחזיק את גבול האחריות למצבו שהיה לפני התביעה.
• חדש תמורת ישן - ברכבים חדשים מאד ששנת ייצורם היא השנתיים האחרונות ניתן לבטח בסעיף חדש תמורת ישן אשר משמעותו כי במקרה טוטאל לוס יקבל המבוטח רכב חדש מאותו הסוג ושנת הייצור כזה אשר אבד בתאונה או עקב גניבה.
• טוטאל לוס- טוטאל לוס היא ההכרה כי עלות תיקון הערך תהיה גבוהה תהיה גבוהה מאחוז מערך הרכב עצמו. במקרה זה חברת הביטוח תפצה את המבוטח בשווי הרכב כולו ללא השתתפות עצמית. האחוז הקבוע בחוק הוא 60%, אך חברות ביטוח שונות מציעות תנאים בהם רכב יוכר כטוטאל לוס גם עבור פגיעה שעלות תיקונה תהווה אחוז נמוך מ-60% מערך הרכב כולו (לרוב 55% או 50%).
• ירידת ערך - ירידת ערך היא הפער בין ערך הרכב לפני התאונה לערך הרכב לאחר התיקון. ערך זה יבוא לידי ביטוי בעת מכירת הרכב ובעת תאונה חברת הביטוח תפצה את המבוטח על אחוז מתוך ירידת ערך זו בנוסף על עלויות תיקון הרכב.